Search This Blog

Tuesday, July 27, 2010

שירים בתערוכה של מט"ח - איך מתקינים

בעוונותיה הרבים, בת-זוגי, מורה בהתהוות, החליטה להשקיע, והזמינה את הלומדה "שירים בתערוכה" של מט"ח.
הדיסק הגיע, והיא בהתלהבותה הרבה ניסתה להתקינו בכוחות עצמה. בסך-הכל, ב-2010, התקנה של לומדה, למישהי שהייתי מגדיר כמשתמש לא-חלש ולא-חזק, היתה אמורה להיות חווייה נעימה וקלה. בוודאי כשאנחנו מדברים על המרכז לטכנולוגיה חינוכית.... אבל החבר'ה במט"ח כנראה לא חושבים שנגישות, שימושיות, ופשטות הם ערכים מנחים.

מדובר בלומדה ותיקה, שלדעתי ספק אם בכלל צריכה להיות מופצת כיום, בגלל דרישות-הסף שלה. היא יכולה לרוץ רק על גרסאות חלונות ותיקות, החל בחלונות 95 וכלה בעדכנית ביותר - חלונות 2000. יכול להיות שזה אומר משהו על הגרסאות שמסתובבות בבתי-הספר שלנו ? זו הדרך בה אנחנו מכינים את דור העתיד לגלובליזציה ?
מה שעצוב יותר, הוא שהדרך שבה הלומדה האומללה מעדכנת את המשתמש בכך שהיא לא יכולה לרוץ על חלונות בגירסא מתקדמת ביותר, היא על ידי התעקשותה על זמינותו של microsoft media player בגירסא ותיקה ומשופשפת במיוחד... היא מחפשת את mplayer2.exe וכשהיא כושלת מלמצוא אותו היא מודיעה על פרישתה מהבלי העולם הזה....

כך שפתאום מצאתי את עצמי עם בת-זוג אומללה, שלא מבינה למה התוכנה שהיא רכשה לא עובדת לה. היא ידעה לספר לי שגם מורה אחרת, שחופפת אותה בתפקידה החדש, רכשה את התוכנה בעבר, והתלוננה על שלא הצליחה להשתמש בה...

אחרי שהתברר לי שהתוכנה לא סתם מחפשת קובץ בשם מסויים, ובאמת יודעת מה היא צריכה מנגן המדיה, ושאי אפשר לעבוד עליה כל-כך בקלות, נוצר אצלי הרושם שלא יהיה מנוס מלאפשר ללומדה לנסות ולרוץ בסביבה שלה.

הערה לסדר לפני שאמשיך: בהתאם להוראות שעל התקליטור, יש למט"ח תמיכה טלפונית. יכול להיות שהייתי יכול להתקשר. חשבתי שחבל על הזמן שלי. לא שיש לי מידע מיוחד לגבי היכולות והאיכויות שלהם. אבל חשבתי שמי שמצא לנכון להפיץ, בשנת 2010, תוכנה שיכולה לרוץ - לפחות בצורה המוצהרת של 'הכנס תקליטור לכונן והגב להתקנה בnext'- רק על מערכות הפעלה שאף אדם שפוי לא אמור להשתמש בהם (למי שלא יודע, מיקרוסופט הפסיקה לתמוך בחלונות 95 ב-31/12/2001, בחלונות 98 ב-30/6/2002, ובחלונות 2000 ממש ממש לאחרונה, ב-13/7/2010.... (ההגינות מחייבת לומר שבעוד שלגבי 95 ו-98 ציטטתי את תום תאריכי התמיכה הרגילה, לגבי 2000 ציטטתי את סוף התקופה לתמיכה המכונה extended. החל משלב זה, לקוחות יכולים לנסות ולהשיג את התמיכה במסגרת custom support program וזו כמובן שאלה של כסף. אני בספק אם זה שווה למורים.... ), מי שבחר לעשות את המעשה המסחרי המעניין הזה, שעליו עוד אעיר פעם באופן משפטי, בבלוג אחר, מי שבוחר להתנהל כך - הוא מישהו שאין טעם לנסות ולבחון את רמת התמיכה הטכנית שלו. אולי אני טועה, אבל כך בחרתי.

אז מה עשיתי בעצם ? וזו המטרה העיקרית של כתיבת הפוסט הזה, מעבר ל-venting על אובדן הזמן כאדמיניסטטור ביתי - לאפשר לאחרים שייתקלו במצב דומה, ויהיה בעלי כישורים טכניים נדרשים להבנת הפוסט, להסביר איך מפעילים את הלומדה "שירים בתערוכה" בשנת 2010.

אז קודם כל, החומרים הנדרשים:
  1. מחשב עובד עם מערכת הפעלה עדכנית כלשהיא, שהחומרה שלו מספיק חזקה להריץ במקביל וירטואליזציה. אני השתמשתי בלפטופ שהריץ עליו חלונות בגירסת ויסטה, עם זכרון 2GB (מה אפשר לעשות, ככה האישה אוהבת את זה), ונפח דיסק נורמלי לימינו אנו (כלומר, כמה עשרות GB פנויים, כך שלא הייתי לחוץ).
  2. תוכנת וירטואליזציה. אני אוהב את virtual box, ולטעמי היא הכי פשוטה ונוחה שיש היום למשתמש הביתי.
  3. דיסק התקנה של מערכת הפעלה שנתמכת על ידי "שירים בתערוכה". אני ניסיתי בהתחלה חלונות 98 enabled, כי לא ממש סמכתי על ההצהרה בדיסק ההתקנה של "שירים בתערוכה" שהצהירה על תאימות לחלונות 95, 98, 2000, בעוד שהאתר משום מה דיבר רק על 95 ו-98, אבל אחרי קשיים טכניים בהתקנה של חלונות 98 בתוך virtual box (שלהבנתיהיו קשורים יותר לסיומה המפתיע של הסוללה בשלב התקנת הדרייברים, ולכושר התאוששות מאכזב של virtual box למרות ירידה של ה-host לhybernate, ולמרות הקפאה על ידי virtual box) שהלקח העיקרי ממנו היה להתקין רק כשהלפטופ מחובר לחשמל (אגב, נתקלתי לפני שבוע בהתקנה שלא הסכימה לרוץ כשהיא סברה שהלפטופ לא מחובר לחשמל. בהחלט בדיקה גאונית, כשחושבים על זה. חבל שאני לא זוכר מה היה המוצר הזה...), החלטתי ללכת על חלונות 2000. בסופו של יום אני ממליץ על 2000 - אומנם גם היא איננה מעודכנת מספיק כדי לאפשר חיים נוחים, אבל התקנתה מהירה יותר, וחרף חורי-האבטחה שמיקרוסופט כבר לא תתקן בה, היא בוודאי בטוחה יותר מ-95 או 98.
  4. להוריד (מראש) למחשב המארח directx8 מאתר מיקרוסופט ושמור אותו בתיקיה שהיא shared, כדי שמערכת ההפעלה האורחת (שנתקין עוד מעט) תוכל לגשת לשם. צריך את זה, כי בדיסק של שירים בתערוכה יש רק directx7 וזה לא מתאים לחלונות 2000. בלי directx שירים בתערוכה לא עובדת, וחלונות 2000 לא מגיעה עם directx מהקופסא.

ולעבודה [אני לא מנחה בצורה מפורטת, אלא בצורה סכמטית, כי ממילא, מי שלא עשה את זה מעולם, יידרש לכמה וכמה שעות עבודה טובות, ואולי ליותר. לאנשים לא-טכניים, ובוודאי למי שמילים כמו וירטואליזציה אינן מובנות, כדאי לבקש ממישהו טכני עזרה]:
  1. יש להתקין את virtual box על המכונה המארחת.
  2. ליצור מכונה וירטואלית בזכרון של 640 MB ונפח דיסק 4GB . בוודאי אפשר יותר , אבל לא לשכוח שאם מקצים לאורח יותר מדי זכרון, מערכת ההפעלה המארחת עשויה לקרטע, וחבל.
  3. להתקין באורח את חלונות 2000. לא לשכוח, צריך לעשות mount ל-cdrom  של המארח, ואז להפעיל את המכונה האורחת. יהיו reboot או שניים בהתקנה. מה אפשר לעשות. ככה מיקרוסופט היו פעם.
  4. להתקין guest additions ולטפל ב-display. זה וה-seamless integration מאוד מאוד משפרים את חוויית המשתמש, ובהנחה שממילא מדובר במשתמש חלש יחסית שיתקשה להתרגל לחיים עם מחשב-בתוך-מחשב, פשוט קריטי. זה גם ייקל מאוד על העברת חומר למארח, ואולי אף יחסוך דרישות להתקנות נוספות באורח שהמשתמש עלול להיזקק להם... פשוט לעשות umount לcd של 2000, ולעשות  mount על הguest additions.iso, והוא כבר יפעיל את ה-setup.
  5. לסדר את העברית. אני שכחתי, וכשהיתה לי 2000 עובדת, וחזרתי להתקנת הלומדה, שבגללה התכנסתי, והנה זה  פלא -   ההתקנה של הלומדה מדברת אליי בג'יבריש... אבוי, נכון, באמת היה איזשהו קווירק מוזר במערכות ה-NT בקשר לעברית של התוכנות שאינן unicode.... אבל איפה עושים את זה ? תמיד הייתי שוכח... ומוצא את זה שוב, ועכשיו - שנים אחרי, בגילי המתקדם, להיזכר שוב בקטע המתסכל הזה ?!? לשמחתי, האינטרנט היא ה-knowledge base הבשל ביותר שאני מכיר, והצלחתי למצוא את הלינק הזה,  שעוסק בבעיות עברית ככלל, ובאמצעותו את הלינק הזה, שעוסק בבעיות עברית בחלונות 2000, ובאמצעותו להיזכר שאכן פעם, בעידן שקדם ל-XP מיקרוסופט הצניעה תמיכה ב-non unicode programs, תחת הכפתור הסתום set default שתחת regional options/general....  אז קובעים ש-system locale ששמגדיר את השפה שבה יוצגו תפריטים ודיאלוגים לאפליקציות, כ-hebrew.
  6. בשלב הזה יש להריץ את ה-directx8 שהורדנו. נזכיר שעושים share על הספריה אליה הורדנו הקובץ, מגדירים shared-folder באמצעות virtual box, ממפים אליו כונן מתוך האורח, ומריצים את התקנת directx8 (עוד reboot, כן....)  בשלב ההתקנה אפשר לחשוב מחשבות טובות על החברים ממיקרוסופט, שגם כשזה נוגע במערכות-הפעלה שכבר אינן  נתמכות, מתמידים בנוהג שכל sys admin ראוי לשמו פועל לפיו: לא זורקים מה שלא יודעים אם באמת לא יהיה צריך אותו יותר....
  7. בשלב הזה יש לבצע umount לסידירום , להכניס הדיסק של "שירים בתערוכה", לעשות לו mount, ולהתקין (סוףסוף!)  את "שירים בתערוכה" !
תהנו !


נספח - תמצית למי שהתקשה עם מחשבותיי המרקדות, הז'רגון, ורק רוצה checklist לדעת מה עושים
(וסליחה על לשון הזכר שהשתרבבה פה ושם. עברית שפה קשה):
א. השתמש במחשב שמסוגל לסחוב וירטואליזציה (לא חלש מדי).
ב. השג דיסק התקנה ו-product key של מערכת הפעלה שתומכת ב"שירים בתערוכה". אני עבדתי עם חלונות 2000.
ג. הורד והתקן virtual box.
ד. הורד למחשב שלך directx8 מאתר מיקרוסופט ושמור אותו בתיקיה שהיא shared.
ה. צור מכונה וירטואלית, בזכרון של 640 MB ונפח דיסק 4GB .
ו. התקן חלונות 2000 במכונה הוירטואלית האמורה.
ז. התקן guest additions על החלונות 2000 שהתקנת.
ח. סדר עברית בחלונות 2000 שהתקנת. כולל regional options/general/set default ל-hebrew.
ט. התקן directx8 שהורדנו ב-ד' (לגשת לקובץ,  הגדר shared folder ב-virtual box, ומפה כונן לשם מהאורח)
י. התקן הלומדה !   (לא לשכוח לעשות umount לcd של 2000, להחליף cd-ים, ולעשות mount לחדש).

3 הערות:
  1. הפוסט הזה נכתב מהזכרון. כמו כל צ'קליסט או הנחיות שלא נערכה עליהם בקרת איכות, ייתכן שנפלו שגיאות. כתבו/או העירו אם נתקלתם בבעיה ואתקן בהתאם.
  2. אפשר לשים לב שלא עסקתי כלל בסוגיות אבטחה של האורח. חלונות 2000, וקודמותיה ידועות בבאגי אבטחה שכבר אין להם Patch-ים לתיקון (אין תמיכה, זוכרים ? ויש סיפורי בלהה על פרצות תקשורת שלמיקרוסופט לא היתה אפשרות לתקן בלי לפגוע בתאימות אחורה); אני מניח שהרשת שלכם והמארח שלכם מאובטחים, כך שהאורח ממילא לא נגיש מבחוץ, ושהעובדה שחלונות 2000 מגיעה עם אקספלורר 5 ממילא מביאה לזה שלא ייעשה שימוש לגלישה החוצה מהאורח. אם זה לא המצב - לטיפולכם. אל תגידו שלא ידעתם...
  3. אם יתברר שמשהו היה חסר או שיש משהו נוסף שנדרש, בהתאם לפידבק של המשתמשת שלי, עדכונים יבואו ...



No comments:

Post a Comment