Search This Blog

Sunday, January 2, 2011

מה היתה החדשה החשובה של שנת 2010 ? איך בכלל מחליטים מה זו הידיעה החשובה?

חדשה היא "ידיעה אחרונה, ידיעה עדכנית, ידיעה שזה עתה הגיעה"; news item בלע"ז. זהו מידע חדש שלא היה לנו קודם ושמאיזושהיא סיבה, אנחנו מייחסים לו משמעות.

לכל אחד יש את התפישה שלו, מהי חדשה חשובה.

יהיו שיחשבו שדברים שאמרו אביגדור ליברמן או ברק אובמה הם החדשה החשובה ביותר של 2010. אחרים ייחסו את החשיבות לדברים שעשו כוכבי-קולנוע או מוזיקה. אחרים יעסקו בסוגיות מתחום הספורט או התעשיה או המסחר או האמנות הפלסטית.

כשאני מביט בגוגל טרנדס, אינני יכול שלא להיווכח בפער בין מה שהוא חשוב בעיני, לבין מה שחשוב בעיני אחרים.

בבלוג אחר שלי, הכרעתי בשאלה הזו לטובת תגלית מדעית שהיא לטעמי חשובה מעין כמוה. קשה לי להאמין שמדובר בפוסט שיזכה לפופולריות רבה. האם אכן הייתי מקבל החלטה כזו אם הייתי עורך עיתון ?
האן עצם העובדה שאני לא מתנהל בצורה שמתאימה את עצמה לתפוצה מקסימלית, היא זו הסיבה לכך שאינני עורך עיתון?
עצם השאלה במה עוסקים עיתונאים נובעת מעיקרה בשאלה מה חשוב. האומנם השאלה מה אנשים רוצים לקרוא, מה אנשים יעדיפו לקרוא, צריכה לקבל משקל כל-כך גדול, גם כשברורות השלכות התשובה על רמת התקשורת וסוג המידע שיהיה חדשות בסופו של תהליך? ברור שצריך איזון. אבל מהו האיזון הזה? כיצד מייצרים אותו? כיצד שומרים על סוג של דחיפה של הקורא שלך קדימה, הרמתו אל סוג חדשות שאולי לא היה בוחר לקרוא בעצמו, תוך שמירה על מספיק מוטיבציה ועניין שלו כדי שישוב ויקרא אותך גם מחר? ועיקר העיקרים: איך עושים את זה על בסיס תחומי העניין המוצהרים שלו ? השאלות האלה הטרידו אותי באופן אישי בשנה האחרונה, אבל נדמה לי, כמו שמדגימה ההכרעה בבלוג האחר, שלא נתתי להן את התשובה הנכונה....




No comments:

Post a Comment