Search This Blog

Wednesday, December 14, 2011

בשבחי הטאבלטים

יש לי חיבה רבה לכתיבתו של יובל דרור, אך במאמר בדה-מארקר המנסה להסביר מדוע הטאבלטים לא יחליפו את המחשב האישי, לפחות בזמן הקרוב הוא שגה בכמה נקודות בסיסיות.

הראשונה היא עצם הטעות המצערת של תפישת המושג טאבלט באמצעות האייפאד. סגירות אלגנטית ונקייה מאפיינת את מוצרי אפל כולם - לרבות הPC-ים של אפל לדורותיהם. אבל יש עוד טאבלטים שמייצגים גישות אחרות לגמרי. וגם במוצרים של אפל, קצת חשיבה מחוץ לקופסא מאפשרת לך להרגיש חופש ולנקוט בפעולות שממש מזכירות את החיים ב-PC עם חלונות או לינוקס.

השניה היא באי-חלוקת תפקידיו השונים של ה-PC. עצם הפופולריות העצומה של האייפאד מבטאת היבט אחד שבו ה-PC לעולם לא יהיה עוד המלך: צריכת תוכן דיגיטלי. לגבי מוזיקה וסרטים אולי עוד קשה להסכים איתי, אבל בכל מה שנוגע לקריאת טקסט מי שהתנסה ב-E-readers (ובראשם, כרגע, המלך קינדל) לא ישוב להסתייע ב-PC אם רק יוכל.

השלישית בחוסר המודעות לכך שה-PC, כבר היום,  אינו המוביל. כבר כיום נמכרים ברחבי העולם יותר מחשבים ניידים ממחשבים שולחניים. חלקם משמשים כתחליף מחשב שולחני. חלקם, כמו המק-בוק אייר מבהירים עד כמה השאלה מיהו מחשב נייד ומיהו טאבלט הולכת להיות מבלבלת בשנים הקרובות. כשסופרים בגדר המחשבים האישיים גם את כל ההתקנים (התקן במובן gadget) החכמים, כמו הטאבלטים והפלאפונים החכמים וזוכרים שבחלק ממדינות העולם ההתקנים האלה מהווים תחליף למחשב אישי, התמונה רק נעשית מורכבת יותר.   ועם המחשבה הזו בראש, כשמביטים על הקטע המביך ביותר במאמר - ההשוואה של הPC המאפשר למשתמש להיות פעיל עם הטאבלט ההופך אותו להיות סביל, קשה שלא להרגיש חמלה לכותב. כל ההתקנים החכמים למיניהם מאפשרים יצירתיות. מסך מגע מאפשר רק יצירתיות גדולה יותר ויותר, ומספיק מבט אחד בMicrosoft surface כדי להבין זאת. זה לא המכשיר שמאפשר או מגביל יצירתיות - זה מה שאתה עושה איתו.

כל זה כמובן לא בא לומר שה-PC מת. אנחנו בתהליך שבו עצם משמעות המונח "המחשב האישי" עובר שינוי. השלב הבא הוא שלב של גיוון. מופלא, כיפי ומהנה, שבסופו, עד כמה שזה יהיה מעציב, נראה התכנסות. הטובים ביותר ישרדו. ואני מוכן להמר שבאותו שלב נראה כמה מחשבים שולחניים חזקים, כמה טאבלטים חזקים וכמה סמארטפונים חזקים, לצדם של המכשירים החכמים של המחר - השולחן, הכסא, המקרר וכל השאר... נדמה שמבחינות מסויימות גל העתיד הפחיד את יובל דרור, ממש כפי שסטיב ג'ובס המנוח גרס לגבי אנשי PC.

קשה להתייחס לכל אמירה לא-מדוייקת במאמר ולתקנה. אבל היתה אמירה צורמת במיוחד במאמר של דרור על הגברת הזקנה מרדמונד סיאטל, "שבשנים האחרונות מתקשה לייצר דברים מגניבים". את Surface כבר הזכרתי, אבל בואו נשים אותו בצד, ונתייחס לדבר האמיתי שמתרחש ברגעים אלה - קינקט, אולי המוצר המגניב ביותר של השנים האחרונות, ואחד המועמדים המובילים למהפכה של ממש בכל מה שאנחנו יודעים על ממשק למשתמש. בקרוב הוא מגיע לPC

No comments:

Post a Comment