Search this blog

Saturday, June 25, 2011

an interesting week for Google

One can't help but feel Empathy for Google this weekend, going over the media reports regarding the search giant. The high of the weeks was probably the reports of Google having reached a historical Internet Milestone in May: being the first website in the Internet's history to attract more than a billion unique visitors in a month. Sadly for Google, the week ended with the company confirming that  the US Federal Trade Commission has notified the company of a wide-scale investigation into Google's share of the Internet search & advertising market. Both reports mark the same direction for Google's coming years, and remembering Microsoft's history and the similarities, one cannot help but wonder whether we are seeing the tallest peak Google for the foreseeable future.
Lets be clear about one point: as I've mentioned in the past in the blog, Microsoft is still prospering and it appears that it is still striving as hard as ever to gain its old dominance in a changing world. But regulatory attention of the kind Google is now getting in the U.S (European regulators have been paying close attention for quite some time now), makes competition & innovation so much harder, so it might just be that Google is going to find itself playing with one of its hands tied for some years now. 

Tuesday, June 21, 2011

the end of unlimited data plans

News reports indicate that Verizon will follow AT&T and will no longer suggest "unlimited data" plans to new subscribers. It appears as if the developed world is adjusting its standards to those of the developing world.

What will consumers do ? AT&T has not been reported to be suffering major losses of customers since the change. It is much safer to assume that now all major vendors have taken the eat-as-much-as-you-can option off the menu, consumers will continue this sheepish response.

Will this trend also reach developing countries? As only recently discussed here, there are profound difference in mobile usage and role between developing and develop countries. In this aspect, it is really hard to say, but if I were to predict, I believe we will see differences here. To a certain extent, this can also be another indication of the current economic state of the U.S communications market.

Still, once cannot help but feel that once a new technology becomes popular enough, there ain't no such thing as a free lunch.But does that mean that unlimited data should be taken off the table? or just properly priced ?

[update: 5/7/2011 Verizon confirms unlimited data plans are soon to be dead]


Thursday, June 16, 2011

the mobile internet in the developed and the developing world

I bumped into an interesting bit on seekingalpha, telling of the trends in the Mobile Internet around the globe. The interesting insight is the basic difference between the developed world, where land lines and consumer habits create a very different market than the developing world, where a consuming habit of pay-per-byte and a serious lack in land lines, makes mobile internet queen of the communication in those countries. As always, such analyses should be taken with a grain of salt, but it is definitely worth reading. 

מדוע אי אפשר לראות תמונות טובות של ישראל ב Google Earth ?

PCMagazine, בעזרת Mother Jones, פותר חידה שכל משתמש ישראלי בGoogle Earth בוודאי שם לב אליה: היות הרזולוציה של מפות ישראל פחות מוצלחת משל איזורים אחרים בכדור-הארץ. כמובן שחשדנו, והסיבה הפורמלית שהובהרה סוףסוף אישרה החשד:  הנחיות של משרד ההגנה האמריקאי להן כפופות חברות אמריקאיות קובעות איסור לעשות שימוש בתמונות של ישראל ברזולוציה של יותר מפיקסל למטר. על פי הכתבה האיסור נוגע לתמונות שמקורן אמריקאי, ולכן ב-2013, כשלוויין טורקי עתיד לספק תמונות באיכות גבוהה, יוכלו חברות אמריקאיות כמו Google לעקוף את ההנחיות (בהנחה שהן לא תעודכנה או אם תעודכנה לא תעמודנה במבחני הפסיקה האמריקאית) ולהציג תמונות מפורטות של ישראל.

פותחים גישה לידע האנושי

נתקלתם פעם במאמר מדעי וגיליתם שכדי לקרוא אותו אתם נדרשים לשלם ? מאמר מאלף בהארץ מספר על תנועת הגישה הפתוחה (the open access movement) השואפת להעניק לציבור הרחב גישה חופשית לידע האקדמי, שכיום נמצא מאחורי הסורג והבריח של ה-$, בשל מודל הקניין הרוחני על ידע אקדמי. הצלחתם - הצלחתנו. 

Sunday, June 5, 2011

ממסתרי הכרוכית (@)

מאמר מאלף במגזין חיים ברשת של נענע מלמד על ההיסטוריה הנשכחת של ה@. מתברר שהסיבה האמיתית להכללתו במקלדת היא עבור מנהלי החשבונות. משמעותו המקורית של ה-@ היא מחיר ליחידה אחת.
כלומר, בתפישה של @ כחלק אינטגרלי בחיינו במשמעותו הישנה, אם אני מכין מסמך שבו אני כותב "נרכשו 5 עפרונות במחיר 10 $" כוונתי היא שכל עפרון עלה 2$, והסה"כ הוא 10$. לעומת זאת אם אני כותב "נרכשו 5 עפרונות במחיר @2$" אני מבהיר שהמחיר הוא ליחידה אחת, והסה"כ 10$. על פי המאמר, כשפיתחו את הדואר האלקטרוני ביקשו להשתמש בתו איזוטרי שרבים לא עושים בו שימוש, וקפצו על ה-"@"  כמוצאי שלל רב, בהתחשב באפשרות לייחס לו את המשמעות של "at".
סביר להניח שנענע לא עשו מאמר מקורי, אלא נעזרו במאמר הבא מהwebopedia, אבל כל מאמר שמעשיר את קוראי האינטרנט העברי בהיסטוריה של המיחשוב מבורך.

[עדכון: רגע אחרי שפרסמתי הפוסט, הצצתי בויקיפדיה, ובעוד הערך העברי דל משהו ונסמך במידה רבה על המקורות שהוזכרו כאן, ככל הנראה, הערך האנגלי משובב נפש].